.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اختراع محصل مازندرانی در راه کره جنوبی

 مخترعان دانش‌آموز آملی که در مقطع دبیرستان دست به کار بزرگی زدند توانستند اختراع سیستم هوشمند اندازه‌گیری فشارخون و ضربان قلب با ارسال موقعیت به کمک GSM را به نام خود ثبت کنند.
همتا ولی‌زاده و سهیلا امینی در گفت‌وگو با فارس از چگونگی ایجاد ایده، مزایا، کاربرد، پیش‌بینی آینده روشن اختراع خود، شرکت در مسابقات داخلی و برون‌مرزی و درخواست حمایت مسئولان از مخترعان جوان صحبت به میان آوردند.
همتا ولی‌زاده در ابتدای این گفت‌وگو با معرفی خود و همکارش در این اختراع بیان داشت: سال دوم دبیرستان در رشته علوم تجربی دبیرستان غیردولتی قنوت مشغول تحصیل هستم و دوستم سهیلا امینی نیز در سال دوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک این دبیرستان درس می‌خواند.

*خدمت به مردم انگیزه یک اختراع

وی با اعلام اینکه برای این اختراع بیش از یک سال وقت گذاشتیم، به شماره 71243 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت درآمد، گفت: کار ساخت آن را از اول دبیرستان به صورت گروهی آغاز کردیم و علت اصلی ایجاد این ایده بیماری‌های خاصی بود که منجر به مرگ می‌شد تا در جهت خدمت به مردم و ایجاد جامعه‌ای هدفمند با وجود اندیشه‌هایی نوین دست به اختراع آن بزنیم.
ولی‌زاده با تاکید اینکه معلمان ما نیز بسیار دانش‌آموزان را برای ایجاد ایده‌ای نو ترغیب می‌کردند، بیان داشت: با شرکت در کلاس‌های ایده‌یابی مدرسه‌ با همفکری یکدیگر و مشاوره پزشکان متخصص قلب و عروق دست به این اختراع زدیم.

وی در مورد اختراع خود که قابلیت ثبت شماره تماس و آدرس زیادی را در خود دارد، گفت: سیستم هوشمند اندازه‌گیری فشار خون و ضربان قلب با ارسال موقعیت به کمک GSM با کمک سیستم‌هایی نظیر موقعیت‌یاب جهانی GPS، GSM برای دریافت و ارسال پیامک و HMT-R برای ارسال وایرلس بین دو دستگاه می‌تواند فشار خون و ضربان قلب افراد را به صورت آنلاین و هر 20 دقیقه یک بار اندازه‌گیری کرده و نسبت به جدول سلامتی که زمان فروش دستگاه به کابر، اطلاعات را مقایسه کرده و در صورت خطر فشار خون، ضربان قلب و مکان فعلی شخص را با شماره از پیش‌ تعیین شده همانند خانواده و دکتر شخصی و حتی اورژانس ارسال می‌کند.
سهیلا امینی دیگر مخترع این سیستم هوشمند پزشکی با اشاره به مزایای این طرح یادآور شد: زمانی که فرد دچار افت یا افزایش فشار شده ابتدا سیستم این مشکل را با آلارم و هشدار به خود فرد اطلاع داده و در لحظه‌ای که فشار به طور غیرعادی بالا یا پایین رود به شماره‌های ذخیره شده و سپس به اورژانس اطلاع می‌دهد.

وی در بیان دیگر مزایای این طرح تصریح کرد: ارزان بودن دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی، وجود GPS های indoor که قادرند در فضاهای بسته نیز موقعیت را ارسال کنند و استفاده متعدد در تمام حوزه‌ها از دیگر مزایای آن است.
این مخترع دانش‌آموز آملی اضافه کرد: در بیان دیگر قابلیت‌های این دستگاه می‌توان گفت که زمانی بیمار اورژانسی نزد پزشک می‌رود، پزشک معالج می‌تواند با استفاده از این دستگاه وضعیت 48 ساعت اخیر بیمار را مشاهده و پس از آگاهی وضعیت بیمار تصمیم‌گیری کند.
امینی با تاکید اینکه این اختراع قابلیت مراقبت از بیمار را دارد، گفت: افراد می‌تواند با ارسال پیام به آن از وضعیت و موقعیت فرد بیمار دارنده دستگاه باخبر شوند و یا در همان لحظه با رمز خاص وضعیت بیمار خود را آنالیز کند.
ولی‌زاده نیز در مورد کاربردهای متعدد پزشکی، ورزشی، نظامی، امنیتی و مراقبت جسمانی این سیستم هوشمند ابراز داشت: گزارش از زمان حال و وضعیت جسمانی چندین ساعت گذشته بیمار از کاربردهای آن است البته‌ حین ورزش نیز می‌توان با آن از میزان ضربان قلب و فشار خون آگاهی داشته و نموداری از وضعیت جسمانی که توسط نرم افزار سیستم به صورت اتوماتیک و هوشمند طراحی شده است، ترسیم می‌شود.

* کاربرد نظامی اختراع دانش آموزان آملی

وی در بیان کاربرد نظامی ادامه داد: گزارش از وضعیت سربازان در مناطق جنگی و یا لب مرز یعنی گزارش دقیقی از وضعیت جسمانی سربازان جنگی داده البته اگر دشمن بخواهد در جنگ شبیخون بزند و سرباز دیده‌بانی را در صورتی که هیچکس باخبر نیست بیهوش کند، این دستگاه می‌تواند فرماندهان را از وقوع چنین خطری با خبر کند.
این مخترع دانش‌آموز آملی با اشاره به کاربرد امنیتی و مراقبت جسمانی یادآور شد: چون در هنگام خواب ضربان قلب و فشار خون افراد پایین می‌آید اگر هوشیاری راننده‌ای ‌حین رانندگی کاهش یافته و خواب آلودگی ایجاد شود این دستگاه با اندازه‌گیری ضربان قلب هشدار می‌دهد و در زمینه مراقبت جسمانی نیز می‌تواند از افراد تحت مراقبت در تمام ساعات شبانه‌روز مراقبت کند.

ولی‌زاده با اعلام اینکه هزینه صرف شده برای ساخت تمام مراحل دستگاه به صورت شخصی بود که بیش از 15 میلیون ریال برای آن به غیر از هزینه سفرهای متعدد به ترهان برای ثبت آن صرف شد، عنوان کرد: دفتر نمایندگی فدراسیون اختراعات هیچ کمکی در این زمینه نداشتند البته ما سعی داریم با شرکت در مسابقات بین‌المللی اختراعات و نوآوری‌ها بر اعتبار دستگاه خود بیفزاییم.
وی با اشاره به اینکه قطعات GPS و GSM آن از خارج کشور خریدار شد، با بیان کیفیت این قطعات در داخل کشور اذعان داشت: کیفیت قطعات داخلی بخش اصلی این دستگاه مطلوب نیست زیرا اگر این دو قطعه داخلی باشند باعث اختلال در کار سیستم می‌شوند زیرا GPS ایرانی نمی‌تواند نقطه به نقطه شهرها و یا نقاطی که در آن قرار داریم را دقیق شناسایی کند و اطلاعات کاملی نسبت به طول و عرض جغرافیایی نمی‌دهد.

* اختراع آملی‌ها در مسابقه اختراعات سئول

این مخترع جوان با اعلام اینکه هم‌اکنون سیستم هوشمند اندازه‌گیری فشارخون و ضربان قلب با ارسال موقعیت به کمک GSM برای شرکت در مسابقه اختراعات کره جنوبی به سفارتخانه این کشور ارسال شده است، بیان داشت: امیدواریم در مسابقه اختراعات سئول که در اواخر اردیبهشت ماه 1391 برگزار می‌شود بتوانیم یکی از برترین اختراعات باشیم.
امینی در پاسخ به خبرنگار فارس که از قابلیت ارتقای این سیستم سئوال طرح کرد، گفت: این سیستم قابلیت نصب دماسنج را دارد و می‌توان در آینده با آن پالس‌های ضربان قلب را به طور جداگانه سنجش کرد و سنسور اندازه‌گیری چربی دور قلب را نیز نصب کرد.
وی با اعلام اینکه برای حضور طرح آنها در نمایشگاه بین‌المللی اختراعات، تحقیقات علمی، نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید ژنو سوئیس و سئول کره جنوبی درخواست آمده است، تصریح کرد: به خاطر اینکه هزینه سفر به مسابقات و نمایشگاه‌های اختراعات و ابداعات به صورت شخصی تامین می‌شود و هزینه سفر به سوئیس نسبت به کره جنوبی بسیار بالا است، حضور در نمایشگاه سئول کره جنوبی را انتخاب کردیم.

امینی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر پیشنهادی برای به تولید انبوه رساندن این دستگاه هوشمند ادامه داد: این دستگاه به توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد چندین روش به تولید انبوه رساندن را دارا است. در صورت تولید انبوه با حمایت وزارت بهداشت و درمان، می‌توان این دستگاه را با تجویز پزشک از داروخانه‌ها تهیه کرد و یا در رویکرد دسترسی به علم نوین، وزارت دفاع و پژوهش‌های نظامی از آن استفاده کرد.

این دانش‌آموز مخترع آملی با اشاره به قیمت تمام شده این دستگاه در صورت تولید انبوه خاطرنشان کرد: در تولید انبوه به دلیل استفاده از pcb و دیگر اجرایی که در تولید انبوه قیمت تمام شده را کم می‌کنند برای هر فردی حدود 140 هزار تومان در نظر گرفته شود.
مخترعان دانش‌آموز سیستم هوشمند اندازه‌گیری فشار خون و ضربان قلب با ارسال موقعیت به کمک GSM در بیان انتظارت خود از مسئولان استانی و کشوری تاکید داشتند: بیشتر آنها را حمایت کنند زیرا علاوه بر حمایت‌های مادی در بخش معنوی نیز نیاز به استفاده از نظرات و تجربیات آنها داریم و آنها باید با حمایت‌های سازنده خود بیشتر مخترعان را به آینده‌شان امیدوار کرده و بیش از گذشته در رشد و باروری استعدادهایشان سهیم باشند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

فرشاد راعی 28 دي 1390
آملی های هوشمند میگن یعنی همین دیگه
آمل شهر دانشمند پرور
امروز وقتی داشتم از شبکه مستند، مستند زندگی نامه استاد دکتر محمد تقی دانش پژوه آملی رو میدیدم به عنوان یک مازندرانی سراسر وجودم رو غرور و شور و شعف فرا گرفت.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.093 seconds.